لپ تاپ دارای امکان ارتقاء ساختاری و یک ماژول LAN اختیاری 2.5 گیگابیت بر ثانیه است.


وقتی سال گذشته آن را بررسی کرد، ArsTechnica از طرفداران لپ تاپ Framework بود. این تا حدی به این دلیل بود که طراحی ماژولار آن تعمیر پذیری و ارتقا را در اولویت قرار می دهد در حالی که اکثر لپ تاپ های دیگر این کار را نمی کنند. اما ما همچنین آن را دوست داشتیم زیرا نیازی به معاوضه های بزرگ برای دستیابی به این قابلیت تعمیر نداشتید - لپ تاپ Framework سبک وزن است و صفحه نمایش، صفحه کلید و تاچ پد با کیفیت بالایی دارد که به آن کمک می کند تا با جعبه بزرگ نازک و نازک رقابتی باقی بماند. لپ تاپ های سبک مانند XPS 13 Dell و Lenovo ThinkPad X1 Carbon.

 

 

یک لپ‌تاپ قابل ارتقا تنها زمانی ارزشمند است که بتوانید آن را ارتقا دهید، اما Framework از امروز این امکان را فراهم می‌کند: این شرکت نسخه جدیدی از مادربرد لپ‌تاپ Framework را معرفی می‌کند که از پردازنده‌های نسل دوازدهم اینتل استفاده می‌کند. یک لپ‌تاپ فریم‌ورک نسل دوازدهم کاملاً جدید از 1049 دلار برای یک مدل پایه مجهز به Core i5 یا 819 دلار برای یک کیت ساخت خود بدون حافظه یا ذخیره‌سازی شروع می‌شود. این محصولات از امروز برای پیش‌سفارش در دسترس خواهند بود و ارسال از ماه جولای آغاز می‌شود.

 

پردازنده‌های نسل دوازدهم Core از جدیدترین معماری CPU Alder Lake اینتل استفاده می‌کنند که هسته‌های P با کارایی بالا و هسته‌های E با کارایی بالا را برای به حداکثر رساندن عملکرد در زیر بار سنگین و کاهش مصرف انرژی در زمانی که رایانه‌تان عمدتاً بیکار است، ترکیب می‌کند. پردازنده اصلی Core i5-1240P شامل چهار هسته P و هشت هسته E است که در مقایسه با پردازنده‌های چهار هسته‌ای نسل یازدهم، افزایش زیادی در تعداد هسته‌ها دارد. ارتقاء Core i7-1260P دارای همان تعداد هسته های CPU با افزایش سرعت کلاک و افزایش اندک عملکرد پردازنده گرافیکی یکپارچه است، در حالی که گزینه برتر Core i7-1280P دارای شش هسته P و هشت هسته E است.

 

بقیه سخت‌افزار لپ‌تاپ Framework عمدتاً ثابت می‌ماند، اگرچه چند ارتقاء اضافی وجود دارد که باید از آنها آگاه بود. یکی یک کارت توسعه اترنت 2.5 گیگابیت بر ثانیه است، اولین ماژول LAN سیمی که برای لپ تاپ در دسترس است. این کارت مبتنی بر چیپست Realtek RTL8156 است و «آخر امسال» در دسترس خواهد بود.

این شرکت همچنین یک نسخه بازطراحی شده از پوشش بالایی خود را منتشر می کند که با فرآیند تولید CNC جدید ساخته شده است که "به طور قابل ملاحظه ای استحکام را بهبود می بخشد." پوشش بالایی جدید گزینه پیش‌فرض برای تمام لپ‌تاپ‌های Framework در آینده خواهد بود، اگرچه می‌توانید یک پوشش جدید برای لپ‌تاپ Framework موجود خود با قیمت 89 دلار خریداری کنید.

 

برای دارندگان لپ‌تاپ‌های Framework فعلی، یک مادربرد نسل دوازدهم با i5-1240P از 449 دلار شروع می‌شود، در حالی که یک "کیت ارتقاء" که هم مادربرد و هم قاب بالایی بازطراحی شده را شامل می‌شود از 538 دلار شروع می‌شود. این همان قیمتی است که برای هر دو جزء به صورت جداگانه پرداخت می کنید. هیچ تخفیفی برای خرید هر دو تخته و روکش بالا با هم وجود ندارد. قیمت مادربرد i7-1260P 699 دلار (788 دلار برای کیت ارتقا) و مادربرد i7-1280P 1049 دلار (1138 دلار برای یک کیت ارتقا) است. دریافت دو هسته P اضافی i7-1280P برای شما هزینه دارد.
نسخه نسل یازدهم لپ‌تاپ Framework نیز تا زمانی که به فروش برسد، به‌عنوان گزینه‌ای در سطح پایه باقی می‌ماند که از 679 دلار برای نسخه DIY مبتنی بر Core i5-1135G7 و برای سیستم مونتاژ شده 899 دلار شروع می‌شود. این شرکت یک صفحه مقایسه محصول جدید ایجاد کرده است تا راحت تر بفهمید که چه چیزی به دست می آورید.

 

در حالی که بسیاری از رایانه های شخصی Framework دارای ویندوز خواهند بود، این شرکت به خود می بالد که نسخه دوازدهم لپ تاپ خود "به تمرکز [ها] بر پشتیبانی جامد لینوکس ادامه می دهد." Framework فدورا 36 را توصیه می‌کند زیرا «به‌طور فوق‌العاده خوب کار می‌کند» و به طور کامل از CPUهای جدید لپ‌تاپ Framework، کارت Wi-Fi و خواننده اثر انگشت آن پشتیبانی می‌کند. با این حال، در حال حاضر، باید مراقب نصب سایر توزیع‌های لینوکس باشید - برای پشتیبانی کامل از معماری CPU ترکیبی Alder Lake، به هسته لینوکس نسخه 5.17.6 یا جدیدتر نیاز دارید، و توزیع‌های برجسته و فعالانه مانند اوبونتو 22.04 شامل نمی‌شود. آن نسخه هسته خارج از جعبه. این مشکل برای اکثر توزیع‌های لینوکس ظرف چند ماه آینده ناپدید خواهد شد، اما در حال حاضر ممکن است لازم باشد هسته را به صورت دستی ارتقا دهید تا بهترین تجربه ممکن لینوکس را در لپ‌تاپ Framework داشته باشید.

 

اگر قبلاً صاحب یک لپ‌تاپ Framework هستید و می‌خواهید آن را ارتقا دهید، این شرکت اخیراً قالب‌هایی با قابلیت چاپ سه‌بعدی برای مادربرد لپ‌تاپ منتشر کرده است. این امکان تبدیل یک مادربرد قدیمی نسل یازدهم Framework را به یک مینی کامپیوتر رومیزی فراهم می کند.