همین چند سال پیش، به سختی می توانستید لپ تاپی با تراشه AMD پیدا کنید. سپس، آنها شروع به جوانه زدن در تعدادی از بهترین نوت بوک هایی کردند که می توانستید بخرید. اکنون، AMD می‌گوید تراشه‌هایش در سال 2022 در 200 مدل لپ‌تاپ مختلف عرضه می‌شوند – و با «Mendocino» که به تازگی در کامپیوتکس 2022 معرفی شد، تلاش می‌کند تا لپ‌تاپ روزمره را به‌عنوان یک دستگاه اقتصادی با عمر باتری مناسب «تعریف مجدد کند».

ما نمی دانیم که آیا این ایده را ارائه می دهد یا خیر، اما آنچه که امیدوار کننده است شروع خوبی به نظر می رسد: سری جدیدی از تراشه های لپ تاپ Ryzen که چهار هسته CPU نسل آخر Zen 2 را با آخرین گرافیک RDNA 2 در 6 نانومتری TSMC ترکیب می کند. فرآیندی برای ارائه بیش از 10 ساعت عمر باتری با شارژ - همه با قیمتی بین 399 تا 699 دلار. این شامل دستگاه های ویندوز و کروم بوک می شود.


اکنون، احتمالاً از خود می پرسید: واقعاً 10 ساعت به چه معناست؟ می تواند به معنای هر چیزی باشد؛ سازندگان همیشه تخمین های ظالمانه عمر باتری را نقل می کنند. اما ما حداقل در اینجا یک چارچوب مرجع داریم: رابرت هالوک، مدیر بازاریابی فنی AMD، می‌گوید: «بیشتر مردم به چهار، پنج، شش ساعت در یک نوت بوک در فضای 399 تا 699 دلاری عادت دارند. ما حداقل 10 ساعت از این نوت بوک ها می خواهیم.

اگر صادقانه بگویم، این اعلامیه کمی دژاوو به من می دهد - یک دهه پیش در همان نمایشگاه کامپیوتکس، AMD به طور مشابه سعی داشت یک تراشه چهار هسته ای با عمر باتری بهتر و گرافیک بهتر را راه اندازی کند. دیگر به عنوان جایگزین ارزان قیمت اینتل دیده نشوید.

اما در آن زمان، تولیدکنندگان لپ‌تاپ این شرکت را جدی نمی‌گرفتند. اکنون، واضح است که این شرکت دارای نفوذ است زیرا این سازندگان لپ‌تاپ را بعد از لپ‌تاپ مجهز به AMD معرفی می‌کنند. این شامل یکی از AMD می‌شود که می‌گوید دارای طولانی‌ترین عمر باتری در یک معیار اخیر است (HP Elitebook 865 G9، که یکی از پیکربندی‌های خاص آن 26.1 ساعت عمر باتری را در MobileMark 2018 مدیریت می‌کرد)، و مجموعه‌ای از ماشین‌های بازی جدید با هر دو CPU AMD. و گرافیک AMD، که با نام تجاری "AMD Advantage" شناخته می شود.

یکی از آن‌هایی که چشم‌ها را به خود جلب می‌کند: Corsair امسال با عرضه اولین لپ‌تاپ گیمینگ خود، Corsair Voyager - یک لپ‌تاپ انحصاری AMD، یک Razer می‌کشد.


رئیس بازی‌های AMD، فرانک آزور، می‌گوید: این اولین لپ‌تاپی است که تا به حال به‌عنوان یک راه‌حل استریم واقعی موبایل طراحی شده است، تا حدی به لطف یک صفحه لمسی ثانویه که مانند Elgato Stream Deck عمل می‌کند و می‌توانید به راحتی آن را در حال حرکت ببرید. (Corsair هر دو Elgato و Origin PC را چند سال پیش خریداری کرد.) صفحه نمایش اصلی یک پنل 16 اینچی 240 هرتزی با FreeSync Premium است.

همچنین یک لنوو لژیون اسلیم 7 16 اینچی جدید با باتری 99.99 وات ساعت با ضخامت 17 میلی‌متر، یک نسخه غیر باریک که سنسورهای نیرو در کلیدهای WASD تعبیه شده است و یک نسخه جدید از HP Omen 16 وجود دارد که از نظر فیزیکی بیشتر یکسان است. آن ها ادعا می کنند، اولین لپ تاپی است که با قابلیتی به نام AMD SmartShift Eco عرضه می شود که می تواند به طور خودکار به گرافیک یکپارچه برای طول عمر باتری بیشتر در یک بازی - 60 درصد بیشتر در League of Legends تغییر کند.

کمی تقلب شناسایی شده است
چاپ دقیق نشان می‌دهد که AMD کمی فریب خورده است، هرچند، گرافیک را به حالت متوسط ​​کاهش داده و لپ‌تاپ را روی حالت «بهترین باتری» (در مقایسه با مشخصات بالا و «بهترین عملکرد») قرار داده تا به این نتیجه برسد.

به طور مشابه، AMD قبلاً در ارائه خود اعلام کرده بود که 2.2 پوندی فوق سبک Asus ZenBook S13 "می تواند بازی های سه گانه A را با سرعت متوسط ​​60 فریم در ثانیه در 1080p بازی کند" با استفاده از Godfall به عنوان یک مثال، اما چاپ دقیق نشان می دهد که AMD Godfall را در تنظیمات پایین و با تنظیمات پایین اجرا می کند. FidelityFX Super Resolution روشن شد - بنابراین واقعاً 1080p بومی ارائه نمی کرد. (هر چند FSR قطعاً کاربردهای خود را دارد.)

با این حال، اگر یک لپ‌تاپ فوق نازک مانند Lenovo Yoga Slim 7 Pro X بتواند اعدادی را که در زیر می‌بینید، حتی با مشخصات پایین دریافت کند، به نظر می‌رسد که نتیجه بسیار مناسبی است.

 


این یکی دارای گرافیک AMD Ryzen 6800HS و Radeon 680M در داخل است، مشابه تراشه ای که رقبای Steam Deck از اواخر امسال برای رایانه های شخصی بازی دستی خود خواهند آورد. امیدواریم بتوانیم تعدادی از این ادعاها را قبل از آن آزمایش کنیم.